marcel12
Member
Member
Contacteer: Website

RE: Rollenbank-Vermogensbank

zo jun 21, 2009 20:31

Dan er een ZF bak van een Alfa 6 aanhangen en wellicht ook de achteras.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Techpro Erik

zo jun 21, 2009 20:32

zie je ik vergat iets...........................geld 8) je bent zo 15k kwijt voor je klaar bent.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 21, 2009 20:42

24v ombouwen naar een achterwielaandrijver is niet zo moeilijk hoor :wink: ... Makkelijkste is wel om een 164 type blok te gebruiken omdat die dezelfde oliepompconstructie gebruiken als de GTV6 en 75 v6. 156/166 motor kan ook maar is iets ingewikkelder.

2.0 v6 Tb is een leuk blok maar de originele turbo is waardeloos. Grotere turbo en betere koeling en je kunt er best wat uit halen.

Maar als je echt iets leuks wilt maken koop je een 24v en laat je een leuk setje zuigers maken. 400+ pk is makkelijk mogelijk met de goede aanpassingen en spullen :P . Het grootste probleem is eigenlijk de aandrijflijn van de achterwielaangedreven Alfa's... Transaxles zijn niet blij met hoge vermogens en koppels. :roll:

De eerder genoemde Dawie en ook Domingos uit zuid afrika halen vermogens van over de 600 pk uit deze motoren. :shock: 3,45l v6 24v Biturbo in een Ultima GTR is jarenlang de meest gevreesde trackday auto geweest in zuid afrika. 8)

Hier een mooie ombouw uit zuid afrika..
Afbeelding
De Ultima...
Afbeelding
Afbeelding
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 21, 2009 20:49

om de een of andere reden doen de plaatjes het niet... even knippen en plakken helpt. :wink:

Alfa Sei bak is niet echt aan te raden als je meer als 300/350 turbo pk's wilt, kan de bak niet aan. Beter alleen het koppelingshuis gebruiken en dan een Getrag 265 monteren met een adapterplaat.

Sei diff is onverwoestbaar.

Ik was een 3.0 12v met een Sei bak en diff in een 33 aan het maken voordat ik tegen een kleine tegenslag in uniform aanliep. :evil: Staat hier ook ergens op het forum bij projecten...

Op www.grupposportivo.net vind je een leuke 155...
Afbeelding
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Het-Licht
Guru
Guru

zo jun 21, 2009 22:11

Techpro Erik

ma jun 22, 2009 00:08

dat was die vent die zich niet aan de regels hield in de D1 op assen en volle pijp in bochten mensen van de ideale lijn afduwde :evil:
hij ging wel hard maar wat een verstand
ben jij dat soms ?
FOEI
de auto is wel ok by the weg 8)

Het-Licht
Guru
Guru

ma jun 22, 2009 00:23

Ik heb me netjes gedragen volgens mij, check me filmpjes, op die projectpagina op de 145 site... Je zou dan ook de 1ste zijn met commentaar....

Techpro Erik

ma jun 22, 2009 12:53

Nee hoor ik ben niet de enige...................
De rijder waar ik naast zat dacht er ongeveer net zo over
Maar we berusten ons in de gedachte
Dat we niet de enige waren
De 164 voor ons werd op zelfde wijze "eruit geremd" een bocht later (2 bochten achterin assen vlak achter elkaar) waardoor hij van de ideale lijn afmoest.
Mooi gereden, maar hoort niet in een recreatieve sessie.
Er reed nog een 145 (champagne kleurig oid ?) die deed nog veel gevaarlijker tussen de recreanten.
Ik begrijp het trouwens wel hoor dat je wilt gassen, doe dit dan alleen niet tussen de mensen die nog nooit een circuit gezien hebben.
Mazzel
Erik

Techpro Erik

ma jun 22, 2009 22:16

Edit
Excuses verontschuldigd aan Het Licht.
EXCUSES !!
Jij was het niet het was een gouden 145 die compleet losging.
Sorry he kerel 8) jij wachtte netjes af te zien op je eigen beelden haha.
Mzl
Erik

Het-Licht
Guru
Guru

di jun 23, 2009 00:30

Thanx ! Ik dach al.... :oops:

Ben er wel over uit dat dit het laatste jaar was in een D-klasse. Volgend jaar ga ik recreatief rijden, is denk wat uitdagender en hoef ik wat minder te zigzaggen. Ging voor het mooie toch wel iets te hard... :wink:

Timmerklits
Full Member
Full Member

zo jun 28, 2009 12:21

Hey Marcel,

Interessant topic, inderdaad allemaal zo hoe je het verteld :).

Er wordt wat verteld op het internet en gedaan in het echt ook, door de software achter de bank.

Het is heel simpel het vermogen wat te doen stijgen ,door na de test lichtjes op de rem te duwen waardoor het negatief vermogen hoger wordt en daardoor het motorvermogen stijgt.

Wij gebruiken thuis een vermogensbank van SUN (of maha) RAM XII (weet het juiste type niet vanbuiten), hier zit een wervelstroom rem op tot 200 kW, snelheid max is 200 km/u, volgens MAHA kan deze rem tot 400 kW aan, enkel de electronica moet aangepast worden.
Echter zijn er weinig auto's die we moeten doen met meer vermogen dus.

Wij meten enkel het vermogen op de wielen en doen geen berekening naar de motor toe, we kijken gewoon of de meter niet te fel in de min gaat wat betekend dat er iets in de aandrijving voor te grote verliezen zorgt.

mvg,

Nick
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

marcel12
Member
Member

zo jun 28, 2009 14:19

Hallo Timmerklis. Ik gebruik precies dezelfde Rollenbank van MAHA, 200Kw max en 200km/h max. Die enkele Auto die meer heeft aan de achteras of vooras kan ik niet helpen. Ik heb 2 jaar lang 3 Renault 21 Turbo's gerolt. Die zaten in het voorprogramma van F1 ongeveer 18 jaar geleden, een van deze rijders was een potentiele winnaar, Dirk Wagner uit duitsland. Deze Auto's kwamen op 190Kw aan de wielen. BRUUT GEWELD!!!! Open uitlaat!! Als die gerolt werden konden andere mensen niet meer werken.
Overigens 200 KW aan de wielen is 240 kw aan de Krukas is 325PK. Die enkele auto die meer heeft, jammer, maar dat zijn er zo weinig ik heb nog nooit een aanvraag gehad om een auto te rollen die meer heeft.

Ik heb nog een vraag in het algemeen. Gisteren heb ik een Juul gerolt voor iemand uit Genk, Belgie. Deze had C&B nokkenassen in zijn motor. Hij vertelde mij dat door een aantal mensen op Topics gesteld werd dat C&B niet goed was!!!!! IK heb dat nooit ergens gelezen. Waar staat dat? C&B heeft voor het fabrieks team van Alfa de GTA nokkenassen ontwikkeld. Deze nokken assen die hij maakt zijn van een geweldige kwaliteit. Hij is geen Tuner dus dat houdt in dat je zelf de nokkenassen af moet stellen op Lift in BDP voor inlaat en uitlaat. De merktekens gebruik ik niet.. Deze Nokken assen zijn zo hard dat ze niet slijten, kleppen stellen hoeft ( bijna ) niet meer. Als iemand ze niet goed vindt wil ik ze graag overnemen en omdat ze niet goed zijn zullen ze dan ook niet duur zijn.
De nokkenassen gebruikt door andere leveranciers voor Alfa zijn regelrechte kopieen van zijn profielen die hij ontwikkeld heeft. Wellicht kan je discuseren over het feit dat ze niet hol zijn maar dat verschil is minimaal, lichtere nokkenassen geven geen vermogens winst, hooguit acceleratie winst maar dat is zo weinig dat je dat niet kan meten. Het is massa op een hele kleine radius, daarbij draaien ze de helt aantal rpm van de Krukas. Als je minder roterende massa wil, heeft een vliegwiel nog het meeste effekt in combinatie met een lichte druk groep. Ook de massa van de zuigers, drijfstangen en krukas heeft relatief veel invloed maar niet op het vermogen, alleen bij acceleratie!!
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Terug naar “Tuning onderwerpen”