Gebruikersavatar
Rodrick22
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 01, 2006 14:08
Locatie: Heerlen

Stotterend lopen van de motor.

zo mei 14, 2006 22:10

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een gtv 2000 uit 1975.

Een prachtige auto die ik heb kunnen kopen van de 2de eigenaar. De wagen is geheel gerestaureerd van 1986 tot 1990. Ook de motor is toen onderhanden genomen door een specialist, namelijk door L.T.C, maurice limpens. Vrijwel het gehele draaiende gedeelte is daarbij vernieuwd. HC zuigers, snellere nokkenassen, afgedraaid vliegwiel, nieuwe drukgroep, volledig uitgebalanceerd etc, 2180 cc.

Het probleem is echter dat de wagen schokt en schud tijdens het rijden. Niet aanwezig wanneer men de motor op toeren houdt, maar een rustig ritje op 30 km wegen is een ramp. Zodra men gas geeft als de wagen schokt verhelpt het probleem zich. Mijn vraag is of dit volledig toe te schrijven is aan een veel lichter vliegwiel. Boven de 3000 a 3250 toeren trekt de moter als een bezetene. De carbs staan nog te rijk naar mijn idee. Ben dan ook van plan de wagen opnieuw te laten afstellen bij Eric Stevens in Geleen.
Of is het een probleempje waar ik mee moet leven, of ligt het alleen aan de afstelling van het geheel. ?

Alvast bedankt

Gr Rodrick Rutten

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6856
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Stotterend lopen van de motor.

zo mei 14, 2006 22:29

Als er ook snellere nokkenassen geplaatst zijn dan kunnen die ook wel voor een slechter lopen onderin zorgen, daar valt dan niet veel aan te doen, alleen terugschakelen.. :wink:

Gewoon goed laten afstellen en dan verder kijken.

Vliegwiel lijkt me niet zo'n reactie te kunnen opleveren, maar daar heb ik weinig ervaring mee. :(

Succes ermee!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Stotterend lopen van de motor.

ma mei 15, 2006 09:13

Waarom ga je niet naar Maurice van LTC?? Die heeft het blok gebouwd dus zal ook wel weten hoe het in elkaar zit en hoe het hoort te lopen.
Vraagje: heeft het blok lang stil gestaan? Gewoon vuil in de carburateurs? Wat voor ontsteking zit erop? Houd in ieder geval goed bij wat je veranderd op mhet probleem op te lossen. Kan je weer terug naar je uitgangssituatie als het niet helpt.
Als dit een carb probleem is moet je het in het stationair of progressiecircuit zoeken lijkt me gezien de verschijnselen. Of mischien acceleatiecircuit. Schokt die ook bij "pedal to the metal" bij zeg 2000rpm?
Dat dit aan het vliegweil ligt geloof ik niet zo. Maar eerlijksheidshalve moet ik zeggen dat ik nog geen ervaring heb met verlichte vliegweilen.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Rodrick22
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 01, 2006 14:08
Locatie: Heerlen

RE: Stotterend lopen van de motor.

ma mei 15, 2006 22:35

Het is meer een probleem van lastwissel reacties. Wanneer de wagen bijvoorbeeld in de 2 rijdt dan schok de bak hevig, zodra ik echter veel gas bij geef verhelpt het probleem zich en accelereert de auto vlot door. Zelfs wanneer ik op de autosnelweg 120 rijdt in de 5 dan voel je dat de bak schokt, bij 130, meer toeren dus, is het probleem ook weg.

Wanneer ik nu in de 2 een bergje oprijdt, dus er veel kracht op het geheel staat, dan schokt het ook niet.
Zou het kunnen zijn de tandwielen in het differentiel achter te veel speling hebben ??

Gr rodrick

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Stotterend lopen van de motor.

za mei 20, 2006 20:39

Heb helaas niet zoveel verstand van carburateurs et cetera.
Maar de onrustige loop bij mij werd veroorzaakt door een slechte geleiding naar de bougie.
Heb net de rotor, verdeler, bougiekabels + kabel verdeler-bobine vervangen en de motor loopt onderin niet meer onrustig.
Alles al goed bekeken?

Gebruikersavatar
Rodrick22
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 01, 2006 14:08
Locatie: Heerlen

RE: Stotterend lopen van de motor.

za mei 20, 2006 23:31

Bedankt voor jullie reacties. Vandaag de carbs gesynchroniseerd. Probleem is dat ie nu 1 op 5 loopt. Ben gister langs L.T.C gereden, hij heeft de motor volledig opgebouwd en neem komende week contact met mij op, dan gaat ie naar hem toe voor een grote beurt, waarbij alles wordt nagelopen en opnieuw afgesteld.

Gr Rodrick

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Stotterend lopen van de motor.

ma mei 29, 2006 15:13

Toeval of niet? Mijn 2liter vertoont hetzelfde probleem.
Al zolang ik hem heb is er door velen naar gekeken maar nooit opgelost.
Mijn eigen alfaspecialist Goos van Pelt maar ook het Speedcentre hebben geen oplossing gevonden (wel 10kW en 10Nm meer op de testbank)
Vlot doortrekken geen probleem maar rustig rijden in 4 of 5 is een drama. Daarom vandaag naar JS-racing geweest en een aantal dingen uitgesloten.
Wat hebben we gedaan:
- 2 maal 4 sproeiers gecontroleerd en geconstateerd dat er 3 verstopt waren. Onvoorstelbaar dat zo'n Nord blok dan nog redelijk goed loopt.
Doorgeprikt en schoongeblazen zonder echte verbetering van het echte probleem.
- Werking acceleratiepomp gecontroleerd
- Golden Lodge vervangen door koudere bougies, geen verbetering
- vacuumvervroeging van electronische ontsteking afgekoppeld, geen verbetering
- Bougie cylinder 1 is wit ipv chocoladebruin of desnoods zwart. Veel te arm dus op die cylinder.
- Een voor een bougiekabels eraf. Cylinder 3 geeft erg weinig terugval in toeren.
- Compressie gemeten. Deze is OK (13 a 14), alleen cylinder 3 bouwt wat langzamer op.
- klepspeling gecontroleerd en OK bevonden.
- Geconstateerd dat er vrij heftige nokkenassen zijn gemonteerd en de nokken de kop raken (bedankt Sam van Lingen!!!)
- Kleptiming is nooit geoptimaliseerd bij deze nokkenassen.

Aangezien het erg arme mengsel op cylinder 1 tot motorschade kan lijden besloten de auto daar te laten.
Wat gaat er nu gebeuren:

- Kop wordt gelicht, klepzittingen gecontroleerd, kop gemodificeerd (ruimte maken voor nokkenassen)
- carburateurs helemaal schoonmaken en plaatsing venturi's controleren.
- kleptiming juist zetten voor deze nokkenassen.

Ben benieuwd. Wordt vervolgd

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Stotterend lopen van de motor.

ma mei 29, 2006 15:50

Het goed afstellen van een getunede motor met carburateurs is niet zo simpel. Het gaat vaak mis omdat je een idee moet hebben bij welk toerental de
motor maximaal vermogen zal leveren. Een inschatting op basis van verwachting en de keuze voor aantal mm is natte vinger werk.
Zo'n motor kan beter door een tuner worden afgesteld met uitlaatgasmeting en rollen.

LCT en JS zijn prima adressen die voor een aangepaste motor de carburatie, ontsteking, timing etc perfect kunnen afstellen.

Gebruikersavatar
SquadraNero
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: di dec 06, 2005 21:00

RE: Stotterend lopen van de motor.

zo jun 11, 2006 11:13

Naast bovenstaande goede adviezen misschien hieronder nog enkele dingen waar je aan kan denken :

Brandstoffilter, brandstofleidingen verstopt?
Staat van de brandstoftank nog ok?

Probleem heb ik ook gehad met mijn Sprint, bougies en slangen waren toen al vervangen.
Carbs schoongemaakt, brandstoffilter vernieuwd en nieuwe brandstoftank geplaatst want die vertoonde ook roestvorming.

Ook een idee is een brandstofsysteemreiniger aan je benzine toe te voegen en te kijken hoe het effect daarop is.

Suc6 !
SCARB#5486

Gebruikersavatar
Rodrick22
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 01, 2006 14:08
Locatie: Heerlen

RE: Stotterend lopen van de motor.

zo jun 11, 2006 18:13

bedankt voor al jullie reacties. Ik ben zelfs aan de slag gegaan, en heb meerdere onderdelen zelfs vervangen. Caburateurs volledig schoon gemaakt etc. Alles gecontroleerd, en zlef met de stroboscooplamp afgesteld. De voorontsteking stond op slecgt 3 gr. Dit heb k nu op 8 gr gezet en de moter pakt weer perfect op, zonder enige hapering ! Volgende week komt de co2 meter binnen en dan kan k hem optimaal gaan afstellen

Gr Rodick

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Stotterend lopen van de motor.

ma jun 12, 2006 23:06

bedankt voor al jullie reacties. Ik ben zelfs aan de slag gegaan, en heb meerdere onderdelen zelfs vervangen. Caburateurs volledig schoon gemaakt etc. Alles gecontroleerd, en zlef met de stroboscooplamp afgesteld. De voorontsteking stond op slecgt 3 gr. Dit heb k nu op 8 gr gezet en de moter pakt weer perfect op, zonder enige hapering ! Volgende week komt de co2 meter binnen en dan kan k hem optimaal gaan afstellen

Gr Rodick
ik zette mijn 2 liter op carbs. altijd op 12 graden voorontsteking..... bij de Juul van de burman ook! Loopt net ff wat mooier, vind ik...
mischien dat je het eens kan proberen, indien je het minder mooi vind lopen: zet je hem terug op 8 graden en anders heb je een nog mooier lopend blok :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Rodrick22
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 01, 2006 14:08
Locatie: Heerlen

RE: Stotterend lopen van de motor.

ma jun 12, 2006 23:12

Bedankt voor de tips.

Dit heb k ook al geprobeerd, maar het blokje is niet meer standaard. Andere inlaat en uitlaatnokkenas, hogere compressie zuigers etc.
Op 12 gr liep ie totaal niet meer, staat nu weer op 8 gr en dat lijkt tot nu het beste. :)
Zal de foto's binnenkort op het forum zetten.

Iedereen naar Spa Italia ?

Gr Rodrick

franco veloce

RE: Stotterend lopen van de motor.

ma jul 24, 2006 01:12

doe er eens NGK BPR7EIX bougies in

mijn 2000gtv met 180pk getunede motor liep ook niet lekker en nu perfect...........

Terug naar “Tuning onderwerpen”