Riccardo Romeo
Full Member
Full Member

Kogelharde '87 Alfa Romeo 33 1.5 TI uit Spanje

di jul 17, 2018 23:57

Aangeboden een Alfa Romeo 33 1.5 TI uit 1987, nieuw geleverd op 22 Februari 1988 in Barcelona, Spanje. De afgelezen kilometerstand van 73790 km correspondeert met de onderhoudshistorie en gezien de staat van de auto lijkt het me ook zeer reëel. Ik heb deze 33 vorig jaar zelf gekocht in Barcelona als bijvangst bij mijn Sud Sprint, omdat ik de verleiding simpelweg niet kon weerstaan. Een korte testrit was voldoende om mij te overtuigen van de frisse conditie van deze 33; ze rijdt, stuurt, remt en schakelt als een nieuwe en klinkt daarbij ook nog eens geweldig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De carrosserie is voor zover ik heb kunnen controleren geheel roestvrij, van onder is de auto eerder stoffig dan roestig. De vorige eigenaar heeft de auto over laten spuiten aangezien de blanke lak op de liggende vlakken los begon te laten na het jarenlang bakken in de Spaanse zon. Dit is helaas niet al te netjes gebeurd, er is redelijk “dik” gespoten en daarbij zijn de bumpers, spiegels, skirts, tankdop, achterspoiler en deurgrepen mee genomen. De auto is wel gedemonteerd gespoten, dus er zijn geen laksporen te zien op de beglazing en de rubbers en dergelijke. Op de motorkap en het dak is er sprake van lichte sinaasappelhuid, het rechter achter scherm vertoont een druiper. Ook heeft de vorige eigenaar naar eigen inzicht rode accenten aangebracht en zijn de klavers op de voorschermen mee gespoten onder de blanke lak. Deze zijn dus niet te verwijderen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door de nieuwe lak oogt de carrosserie natuurlijk wel fris, er is nauwelijks een krasje te bekennen en het plaatwerk is redelijk strak, al heeft 30 jaar in de Catalaanse hoofdstad natuurlijk wel een enkel parkeerdeukje opgeleverd. Aan de rechterkant is de dakgoot beschadigd aan de achterkant. Het grote pluspunt is de afwezigheid van roest, ik heb zelf lang genoeg in 33’s gereden om te weten waar ze allemaal kunnen roesten. Op al de beruchte plekken is deze 33 keihard; dorpels, krikpunten, reservewielbak (waarin ik overigens een hoefijzer aan trof, waarschijnlijk een Spaanse mascotte voor goed geluk) zijn er allemaal nog. Opvallend is verder de zeer nette staat van de beglazing en de verlichting, er is werkelijk geen barstje of scheurtje te bekennen. De originele 14 inch velgen zijn in nagenoeg smetteloze staat en de banden hebben nog ruim voldoende profiel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het interieur is netjes, het plastic over de vloerbedekking waarmee de auto’s nieuw afgeleverd werden is zelfs deels nog aanwezig. Opmerkelijk is dat de TI is voorzien van een Alfa Control, dat trouwens prima werkt. Verder zijn alle typische type 2 details aanwezig, zoals de bediening voor de elektrische ruiten op de middenconsole en de kenmerkende kachelbediening met de bolvormige knopjes. Kilometerteller, toerenteller en alle metertjes op het dashboard werken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Motorisch is de Alfa door de vorige eigenaar goed onderhouden. Zo zijn recentelijk de distributieriemen en waterpomp vervangen en zijn de dubbele Dell’ Orto DRLA 36 carburateurs gereviseerd. De rotor, verdeelkap, bougies en bougiekabels zijn allemaal zo goed als nieuw en het boxertje loopt mooi stationair en reageert giftig op het gaspedaal. De koppeling grijpt gretig aan en de versnellingsbak schakelt boterzacht, een zeldzaamheid op een 33. Het rempedaal heeft vrijwel geen slag waardoor de remmen direct bijten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van een afstandje ziet deze 33 er geweldig uit, zie ook de foto’s, maar dichter bij zijn de imperfecties in de lak wel zichtbaar, ofschoon ik denk dat een goede polijstbeurt deze imperfecties overigens redelijk kan verhelpen. Gezien de lage kilometerstand en de goede staat van de carrosserie is hier echt nog iets mooiers van te maken, of gewoon instappen en genieten van een strak sturende boxer. De 33 had nog IVA (Spaanse APK) tot oktober vorig jaar, dus technisch zal de auto APK waardig zijn in de huidige staat. Ik heb zelf ontdekt dat één van de aandrijfashoezen gescheurd is, de nieuwe eigenaar krijgt er een set nieuwe aandrijfashoezen bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De auto is geëxporteerd uit Spanje maar nog niet geïmporteerd in Nederland. Alle benodigde documenten hiervoor zijn uiteraard aanwezig. De kosten voor schouwing bij de RDW bedragen om en nabij de € 150,- , de Alfa is gezien haar leeftijd BPM vrij dus daar komen verder alleen kosten voor een APK keuring en kentekenplaten bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De TI is te zien, te voelen en te beluisteren in Heteren (Gld) vlak langs de A50. Een proefrit op de openbare weg is niet mogelijk maar er kan wel een stukje mee worden gereden op het erf rond de stalling. In principe kan dit ieder weekend en eventueel ook doordeweeks. Ik hoop dat het verhaal en de foto’s een duidelijk beeld geven van deze inmiddels toch wel behoorlijk zeldzame 33. De vraagprijs van € 5500 is onderhandelbaar na bezichtiging. Mijn tel nummer is 0645424171.

Tot slot nog een leuke soundbite, geluid aan!

https://1drv.ms/v/s!ArMoUWiygsGkqQ78xW5nejnxbFtL
Laatst gewijzigd door Riccardo Romeo op ma jul 23, 2018 11:48, 3 keer totaal gewijzigd.
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Kogelharde '87 Alfa Romeo 33 1.5 TI uit Spanje

wo jul 18, 2018 00:10

Wat een leuk ding! :thumbs: En, hulde voor de advertentie, zó beschrijf je een auto!

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Riccardo Romeo
Full Member
Full Member

wo jul 18, 2018 07:47

Dank Frank!
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Tomolino
Full Member
Full Member

wo jul 18, 2018 08:31

Wat een leuke 33 zeg, voor deze moet toch een liefhebber te vinden zijn.
Goede advertentie ook, kunnen velen hier en op andere sites of sociale media iets van leren.
Succes met de verkoop! :thumbs:
Alfa Romeo GT 2.0 JTS Blackline

JoachimQV
Advanced Member
Advanced Member

wo jul 18, 2018 08:46

Ja, zo schrijf je inderdaad een verkooptopic dat niet alleen potentiële kopers aantrekt maar voor iedereen leuk is om te lezen. Chapeau! Mooie auto en de rode accenten vind ik eigenlijk nog best aardig staan. Deze zal ongetwijfeld snel van eigenaar wisselen. Succes,

Mvg,

Kim
Alfa 33 1.4 I.E. L 1992
Giulietta JTD 2017
Alfa 33 S 16V QV 1992
2000 Spider Veloce 1978

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jul 18, 2018 09:02

Mooie vondst Richard!
Mijn eerste 33 was een 1.5 Ti, als deze zwart was geweest was het voor mij heel moeilijk geworden om nee te zeggen. Iets met sentiment, herinneringen.
De Alfa-control is standaard op de 1.5 Ti, in Nederland werd de 1.5 Ti met stalen velgen met doppen en zonder achterspoiler geleverd.
1.5 Ti's zijn er niet veel in Nederland, dus met deze wagen heb je een unieke uitvoering.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

GT 75V6
Guru
Guru

wo jul 18, 2018 09:57

Erg mooie en zeldzame 33 zeg, geweldig ding! En inderdaad, goede advertentie :thumbs:
Nu: Giulietta 2.0 JTDm 170 pk TCT Distinctive (2013)
Gehad: MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V Distinctive (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Riccardo Romeo
Full Member
Full Member

wo jul 18, 2018 21:25

Dank voor alle leuke reacties! Ik heb de 33 als eerste hier geadverteerd omdat ik het leuk zou vinden als ze in de club komt en ik haar nog eens tegen kan komen. Mijn doel is inderdaad om de auto zo eerlijk mogelijk te documenteren zodat een ieder zich een zo goed mogelijk beeld van de auto kan vormen.

@ Serge, dank voor de wetenswaardigheden. Ik wist niet dat het zo'n bijzondere uitvoering was, misschien dus wel de enige TI met achterspoiler en origineel lichtmetaal in NL. Ik begrijp het sentiment, we kennen elkaar uit de Squadra 33 tijd. Ik heb mijn 1.3 S SW nog, is in veel mindere staat dan deze maar wel mijn allereerste auto en ik hoop er met de opbrengst van de TI wat aan te kunnen doen. Eigenlijk zou het veel eenvoudiger zijn om de SW weg te doen en deze TI te houden, maar goed het sentiment he?

Ik heb nog wat foto's van de boekjes bijgevoegd, zoals je ziet komt de TI met een origineel garantiecertificaat dus als ze ooit gaat roesten kun je verhaal halen in Arese.

Voor de liefhebbers, en dat zijn jullie, ook nog een korte video toegevoegd. En voor het gemak ook maar mijn telefoon nummer bij de advertentie gezet.
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

stephen
Guru
Guru

di jul 24, 2018 23:19

mooie 33 8)

mijn 1e alfa was een `87 er 33 :mrgreen: ..dus wel verleidelijk
Nu:
Giulia 2000 Ti '70
Giulia 1750 super '72
Berlina 1750 '71
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
scarb 5082

Riccardo Romeo
Full Member
Full Member

do jul 26, 2018 21:53

Je bent welkom om te komen kijken Stephen!
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Terug naar “Te koop”